অব্যয়ীভাব
परार्थाभिधानं
वृत्तिः। कृत्तद्धितसमासैकशेषसनाद्यन्तधातुरूपाः पञ्च वृत्तयः।
সম্-পূর্বক অস্-ধাতুর সঙ্গে ঘঞ্ প্রত্যয় যোগে
সমাসশব্দটি নিষ্পন্ন হয়। সমসনং সমাসঃ। অর্থাৎ সংক্ষেপকেই সমাস বলে। নিষ্কর্ষরূপে
বলা যায় যে অনেকপদের একপদীকরণকেই সমাস বলে। যথা রাজ্ঞঃ পুরুষঃ – এই দুটি পদের
একপদীকরণ হল রাজপুরুষঃ। এখানে দুটি পদের স্থানে একটি
পদের প্রয়োগই যথেষ্ট তাই সংক্ষেপ স্পষ্ট, তাই একে সমাস বলে।
লঘুসিদ্ধান্তকৌমুদীকারের মতে সমাস ৫ প্রকার। যথা – ১. কেবলসমাস
২. অব্যয়ীভাব ৩. তৎপুরুষ ৪. বহুব্রীহি ৫. দ্বন্দ্ব। কর্মধারয় এবং দ্বিগু পৃথক্
সমাস নয়, তৎপুরুষেরই অবান্তর ভেদ।
पूर्वपदार्थप्रधानः अव्ययीभावः
যে সমাসে পূর্ব পদের অর্থ প্রধান হয় অর্থাৎ ক্রিয়ার
সাথে অন্বিত হয় তাকে অব্যয়ীভাব সমাস বলে। যথা
– সু-মদ্রং
পশ্য। সুমদ্র কথার অর্থ হল মদ্রদের সমৃদ্ধি। তাই বাক্যের অর্থ হল মদ্রদের সমৃদ্ধি দেখ। এখানে দর্শন ক্রিয়ার সঙ্গে সমৃদ্ধির অন্বয় হয়েছে
তাই সমৃদ্ধি অর্থ প্রধান। আর সমৃদ্ধি হল ‘সু’ এই পূর্বপদের অর্থ। তাই পূর্বপদার্থের প্রাধান্য থাকায় সুমদ্রং
অব্যয়ীভাব সমাস।
समर्थः
पदविधिः॥ पदसंबन्धी यो
विधिः स समर्थाश्रितो बोध्यः॥
বিবৃতি – পদসম্বন্ধী বিধি সমর্থাশ্রিত হয়। সামর্থ্য ২ প্রকার – ব্যপেক্ষাসামর্থ্য এবং
একার্থীভাবসামর্থ্য। প্রথম সামর্থ্য বাক্যে থাকে, দ্বিতীয়টি পদবিধিতে থাকে। কৃৎ-তদ্ধিত-সমাস-সনাদ্যন্তধাতু-একশেষ হল পাঁচ
পদবিধি।
प्राक् कडारात् समासः॥ कडाराः कर्मधारय इत्यतः प्राक् समास इत्यधिक्रियते॥
বিবৃতি – অধিকারসূত্র।
सह सुपा॥ सुप् सुपा सह वा समस्यते॥
বিবৃতি – সুবন্তের সুবন্তের সাথে সমাস হয়। যথা – ভূতপূর্বঃ। বৃত্ত্যর্থাববোধকং বাক্যং বিগ্রহঃ। স চ লৌকিকঃ অলৌকিকশ্চ ইতি দ্বিধা। পূর্বং ভূতঃ ইতি লৌকিকঃ। পূর্ব+অম্ ভূত+সু ইতি অলৌকিকঃ। সুপো ধাতুপ্রাতিপদিকয়োঃ। ভূতপূর্বে চরট্।
इवेन समासो विभक्त्यलोपश्च (वार्त्तिकम्)॥ वागर्थौ इव वागर्थाविव
अव्ययीभावः॥ अधिकारोऽयं प्राक् तत्पुरुषात्॥
अव्ययं
विभक्तिसमीपसमृद्धिव्यृद्ध्यर्थाभावात्ययासम्प्रतिशब्दप्रादुर्भावपश्चाद्यथानुपूर्व्ययौगपद्यसादृश्यसम्पत्ति-साकल्यान्तवचनेषु॥ विभक्त्यर्थादिषु
वर्तमानमव्ययं सुबन्तेन सह नित्यं समस्यते सोऽव्ययीभावः। प्रायेणाविग्रहो
नित्यसमासः, प्रायेणास्वपदविग्रहो वा।
বিবৃতি– বিভক্তি, সমীপ, সমৃদ্ধি,
ব্যৃদ্ধি (উন্নতির অভাব), অভাব, অত্যয়, অসম্প্রতি, শব্দপ্রাদুর্ভাব, পশ্চাৎ, যথা,
আনুপূর্ব্য, যৌগপদ্য, সাদৃশ্য, সম্পত্তি, সাকল্য ও সমাপ্তি – এই ১৬ প্রকার অর্থে
দ্যোতনাকারী অব্যয়ের সঙ্গে সমর্থ পদের অব্যয়ীভাব সমাস হয়। উদাহরণগুলি হল –
ক. বিভক্তি অর্থে – হরৌ – অধিহরি
খ. সমীপ অর্থে – কৃষ্ণস্য সমীপম্ – উপকৃষ্ণম্
গ. সমৃদ্ধি অর্থে – মদ্রাণাং সমৃদ্ধিঃ – সুমদ্রম্
ঘ. ব্যৃদ্ধি অর্থে – যবনানাং ব্যৃদ্ধিঃ – দুর্যবনম্
ঙ. অভাব অর্থে – মক্ষিকাণাম্ অভাবঃ – নির্মক্ষিকম্
চ. অত্যয় অর্থে – হিমস্য অত্যয়ঃ – অতিহিমম্
ছ. অসম্প্রতি অর্থ – নিদ্রা সম্প্রতি ন যুজ্যতে –
অতিনিদ্রম্
জ. শব্দপ্রাদুর্ভাব অর্থে – হরিশব্দস্য প্রকাশঃ –
ইতিহরি
ঝ. পশ্চাৎ অর্থে – বিষ্ণোঃ পশ্চাৎ – অনুবিষ্ণু
ঞ. যথা অর্থে – যথা শব্দের অর্থ চতুর্বিধ – যোগ্যতা,
বীপ্সা, পদার্থের অনতিবৃত্তি ও সাদৃশ্য।
১.
যোগ্যতা – রূপস্য যোগ্যম্ – অনুরূপম্
২.
বীপ্সা – অর্থম্ অর্থম্ – প্রত্যর্থম্
৩.
অনতিবৃত্তি – শক্তিম্ অনতিক্রম্য – যথাশক্তি
৪.
সাদৃশ্য – হরেঃ সাদৃশ্যম্ - সহরি
ট. আনুপূর্ব্য অর্থে – জ্যেষ্ঠস্য আনুপূর্ব্যেণ –
অনুজ্যেষ্ঠম্
ঠ. যৌগপদ্য অর্থে – চক্রেণ যুগপৎ - সচক্রম্
ড. সাদৃশ্য অর্থে -
সখ্যা সদৃশঃ – সসখি
ঢ. সম্পত্তি অর্থে – ক্ষত্রাণাং সম্পত্তিঃ – সক্ষত্রম্
ণ. সাকল্য অর্থে – তৃণম্ অপি অপরিত্যজ্য – সতৃণম্
প. সমাপ্তি অর্থে – অগ্নিগ্রন্থপর্যন্তম্ – সাগ্নি
प्रथमानिर्दिष्टं समास उपसर्जनम्॥ समासशास्त्रे प्रथमानिर्दिष्टमुपसर्जनसंज्ञं स्यात् ॥
বিবৃতি–
সমাসবিধায়কসূত্রে প্রথমাবিভক্তি দ্বারা নির্দিষ্ট পদের উপসর্জন সংজ্ঞা হয়।
उपसर्जनं पूर्वम्॥ समासे उपसर्जनं प्राक् प्रयोज्यम्।
বিবৃতি– সমাসে উপসর্জন
পূর্বে প্রযুক্ত হয়।
अव्ययीभावश्च॥ अयं नपुंसकं स्यात्॥
বিবৃতি– অব্যয়ীভাবসমাসে
সমস্ত পদ ক্লীবলিঙ্গ হয়।
अव्ययादाप्सुपः॥
नाव्ययीभावादतोऽम्त्वपञ्चम्याः॥ अदन्तादव्ययीभावात्सुपो न लुक्, तस्य पञ्चमीं विना
अमादेशश्च स्यात्॥
বিবৃতি– অকারান্ত অব্যয়ীভাবসমাসের
পরবর্তী সুপ্ বিভক্তির লোপ হয় না। কিন্তু
পঞ্চমী ভিন্ন অন্য সকল বিভক্তির স্থানে অম্ আদেশ হয়।
तृतीयासप्तम्योर्बहुलम्॥ अदन्तादव्ययीभावात्तृतीयासप्तम्योर्बहुलमम्भावः स्यात्।
বিবৃতি– অকারান্ত
অব্যয়ীভাবসমাসের তৃতীয়া ও সপ্তমীবিভক্তির স্থানে বিকল্পে অম্ হয়।
अव्ययीभावे चाकाले॥ सहस्य सः स्यादव्ययीभावे न तु काले।
বিবৃতি– অব্যয়ীভাবে
সহশব্দের স্থানে স আদেশ হয়।
नदीभिश्च॥ नदीभिः सह संख्या समस्यते।
বিবৃতি– সংখ্যাবাচক শব্দের সঙ্গে
নদীবাচক শব্দের অব্যয়ীভাব সমাস হয়। যথা –
সপ্তানাং গঙ্গানাং সমাহারঃ – সপ্তগঙ্গম্।
अव्ययीभावे शरत्प्रभृतिभ्यः॥ शरदादिभ्यष्टच् स्यात्समासान्तोऽव्ययीभावे । शरदः समीपमुपशरदम् ।
प्रतिविपाशम्॥
বিবৃতি – অব্যয়ীভাবসমাসে শরৎ প্রভৃতি শব্দের উত্তর
সমাসান্ত টচ্ প্রত্যয় হয়।
अनश्च॥ अन्नन्तादव्ययीभावाट्टच्
स्यात्॥
বিবৃতি – অব্যয়ীভাবসমাসে অন্-ভাগান্ত শব্দের উত্তর টচ্
প্রত্যয় হয়।
नस्तद्धिते॥ नान्तस्य भस्य
टेर्लोपस्तद्धिते। उपराजम्। अध्यात्मम्॥
বিবৃতি – নকারান্ত ভসংজ্ঞক শব্দের টিভাগের লোপ হয়
তদ্ধিত প্রত্যয় পরে থাকলে।
नपुंसकादन्यतरस्याम्॥ अन्नन्तं यत् क्लीबं तदन्तादव्ययीभावाट्टज्वा स्यात्। उपचर्मम्। उपचर्म॥
বিবৃতি – অব্যয়ীভাবসমাসে অন্-ভাগান্ত নপুংসক শব্দের
উত্তর বিকল্পে টচ্ প্রত্যয় হয়।
झयः॥ झयन्तादव्ययीभावाट्टज्वा
स्यात् । उपसमिधम् । उपसमित्॥
বিবৃতি – অব্যয়ীভাবসমাসে ঝয়্-প্রত্যাহারস্থবর্ণান্ত
শব্দের উত্তর বিকল্পে টচ্ প্রত্যয় হয়।
No comments:
Post a Comment